رئیس انجمن حبوبات ایران با بیان اینکه حدود ۵ هزار تن حبوبات وارداتی در گمرکات کشور رسوب کرده است گفت: به‌دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی این حجم از حبوبات هنوز ترخیص نشده است و هزار تن از حبوبات در معرض فاسد شدن هستند.

رسوب ۵ هزار تن حبوبات وارداتی در گمرکات / مصرف یک میلیون تن حبوبات در کشور

به گزارش قدس آنلاین داود لپه‌چی، رئیس انجمن حبوبات ایران در نشست خبری که امروز با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد توضیح داد: بر اساس مقررات گمرک، ۱۰ درصد کالای وارداتی تا تعیین تکلیف نهایی تخصیص ارز در گمرکات باقی می ماند و این مسئله باعث شد تا از دی ماه سال گذشته حدود ۵ هزار تن حبوبات در گمرکات رسوب کند و اجازه ترخیص به آن داده نشد که لازم است برای جلوگیری از فساد آن، هر چه سریع‌تر نسبت برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

با محدودیت در تخصیص ارز مواجهیم

لپه‌چی در ادامه به موانع و سختی تخصیص ازر اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در تخصیص ارز برای واردکنندگان کالاست و اگر ارز کافی برای واردات حبوبات تخصیص پیدا نکند، بازار این محصول ضروری و مورد نیاز خانواده‌ها دچار مشکل جدی خواهد شد و تامین آن برای مصرف‌کنندگان سخت خواهد شد.

تخصیص ارز ۸ ماه به تعویق افتاد

وی اضافه کرد: بانک مرکزی از دی ماه سال قبل، ارز مربوط به واردات حبوبات را پرداخت نکرده است؛ در حالی که تجار، حبوبات را وارد کشور کرده اند و با قیمت ارز ترجیحی آن را در بازار عرضه کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند ارز خود را دریافت کنند و این موضوع باعث ایجاد چالش‌های جدی در بازار این محصولات خواهد شد.

تامین ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات

سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات کشور نیز در این نشست خبری با بیان اینکه ۳۰ درصد از نیاز کشور به حبوبات از طریق واردات تامین می‌شود افزود: علت رسوب حبوبات وارداتی در گمرک به دلیل عدم تخصیص ارز است و وزارت جهاد کشاورزی باید این مشکل را از طریق دستگاه‌های متولی دیگر از جمله بانک مرکزی و گمرک پیگیری و این مشکل را مرتفع نماید تا منابع کشور به هدر نرود.

یک میلیون تن مصرف حبوبات در کشور

افتخاری اضافه کرد: مصرف حبوبات در کشور تقریبا یک میلیون تن در سال است که حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ هزار تن آن در کشور تولید می‌شود و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

وی گفت: عمده واردات مربوط به دو محصول عدس و نخود سیاه (نخود لپه) است که از مبادی کانادا و روسیه تامین و وارد کشور می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.